Hoe houd je je autovelgen in topconditie?

Hoe houd je je autovelgen in topconditie?

Hoe meer je rijdt, hoe meer slijtage er ontstaat aan de verschillende onderdelen van de auto. Hoewel de meeste onderdelen gemaakt zijn om gebruikt te worden, is het verstandig om af en toe wat extra aandacht te besteden aan de auto. Waarschijnlijk heb je weleens gelachen toen je zag dat de buurman alweer bezig was met het schoonmaken van zijn velgen, maar de volgende keer kun je beter het goede voorbeeld overnemen. De velgen hebben namelijk bijzonder veel te verduren en wanneer je ze niet in topconditie houdt, zijn ze minder mooi én wordt de levensduur korter.

Hoe raakt een velg vuil of beschadigd?

De meeste mensen denken dat een autovelg vuil wordt door zand, pekel en ander vuil op de weg. Uiteraard zijn dit oorzaken voor een vieze velg en is dit niet bevorderlijk, maar remstof en vet uit de hoezen van de homokineet zijn doorgaans veel schadelijker. De combinatie van pekel mét het vuil van de auto zelf zorgt ervoor dat de velgen nauwelijks nog schoon te krijgen zijn wanneer je er te lang mee doorgereden hebt.

Dit los je op door minstens wekelijks de velgen schoon te maken. Hiermee voorkom je dat remstof, vet en pekel zich in de velg vreten en het staal of aluminium aangetast wordt.

Hoe onderhoud je een velg op de juiste manier?

Wil je de velgen in topconditie houden, dan is het belangrijk dat je de velgreiniger met zorg kiest. Er zijn bijzonder agressieve velgreinigers op de markt met veel zuren.Deze mag je niet te lang in laten trekken omdat zij anders de velg aantasten. De agressieve velgreinigers zijn eigenlijk alleen geschikt voor mensen die bijzonder lang vergeten zijn aandacht te besteden aan het onderhoud van de velgen. Heb je de velgen goed schoon gekregen met de agressieve velgreiniger, gebruik dan de volgende keer een vriendelijkere variant met minder zuren.

Tip: lees bij het gebruik van velgreiniger altijd de gebruiksaanwijzing en gebruik handschoenen wanneer je een agressieve variant gebruikt. Loop niet weg wanneer je de velgen behandeld hebt; de reiniger kan de velg beschadigen als deze te lang inwerkt. Blijf in de buurt om de velgreiniger na de aangegeven behandeltijd af te spuiten. Behandel altijd een velg volledig voordat je met de volgende verdergaat. Dat voorkomt te lang intrekken van de reiniger.

Een velgenborstel gebruiken of beter een doek?

Heb je de velgen lange tijd niet schoongemaakt en wil je direct een goed resultaat? Dan is een velgenborstel handig omdat je hiermee heel de velg gemakkelijk schoon kunt maken. Maak je de velgen met regelmaat schoon, dan is een velgenborstel wel handig, maar niet echt noodzakelijk. Een speciale doek voor de velgen (vilt of microfiber) doet het werk meestal prima.

De autowasstraat, veel makkelijker!

De autowasstraat lijkt de uitgelezen optie voor de mensen die net even iets minder tijd hebben. Maar voor jouw velgen hoef je niet naar de autowasstraat. Het machinaal schoonmaken van de velgen is namelijk veel minder sterk dan met de hand een uur poetsen. Het resultaat van de autowasstraat lijkt prima, maar wanneer je goed kijkt na een wasbeurt, zie je vaak dat alle remstof nog gewoon op de velg zit – terwijl je dat er juist af wilde hebben.

Preventief behandelen, werkt dat?

Net als de lak van de auto kun je de velgen ook behandelen met wax. Wax op de velgen lijkt een overbodige luxe, maar is het zeker niet. Een klein laagje wax op de velgen zorgt er namelijk voor dat het vuil de volgende keer veel makkelijker te verwijderen is. Ook zorgt het ervoor dat remstof en vet van de ashoezen niet in de velg zelf kan trekken. De beschermende laag zorgt er daarnaast ook voor dat de velgen een stuk beter uitkomen onder de auto.

Het aanbrengen van een laagje wax kun je in principe zo vaak doen als je wilt, maar een keer per maand is doorgaans genoeg bij gemiddeld gebruik van de auto. Heb je wax aangebracht op de velg, dan is het verstandig om de autowasstraat de komende tijd even te vermijden.

Wanneer moeten mijn velgen vervangen worden?

In sommige gevallen is het onderhoud aan de velgen niet genoeg. Ook velgen die met regelmaat schoongemaakt worden zullen op termijn versleten zijn. In theorie gaat een aluminium, stalen of lichtmetalen velg langer mee dan de gemiddelde auto, maar in de praktijk valt dit weleens tegen.

Dit heeft niet zozeer te maken met parkeerschade, want daarbij heeft juist de wang van de band het meest te verduren tenzij de velg daadwerkelijk vol geraakt wordt en verbuigt, wat zelden gebeurt. Bij de velgen zijn het voornamelijk de velgranden die het te verduren krijgen. Ook kan corrosie de velg verzwakken en komt het met regelmaat voor dat oudere velgen kromtrekken.

Het richten van gebruikte velgen is mogelijk bij stalen en lichtmetalen velgen, maar is vaak een keuze die niet wenselijk is. Het materiaal wordt in de meeste gevallen zwak en de kosten wegen doorgaans niet op tegen het aanschaffen van nieuwe (of after market) velgen. Wat vooral belangrijk is, is dat een goede velg een beschermend element is voor de band. Daarom zijn gebruikte velgen lang niet altijd de oplossing.

De rol van de velgen voor de banden

Een kromme of beschadigde velg kan de autoband beschadigen. Een velgrand met corrosie zal tijdens het monteren van de nieuwe band geen probleem zijn, maar op termijn zorgt het voor drukverlies in de band tijdens het rijden. Dit zorgt ervoor dat je met een te lage bandenspanning komt te rijden, waardoor de band harder slijt dan noodzakelijk. Bij kromme velgen is de schade aan de banden nog groter, omdat het loopvlak van de band op de verkeerde manier benut wordt. Daarnaast is het doorrijden met kromgetrokken velgen een bijzonder vervelende ervaring voor alle inzittenden in de auto.

Voorkomen is beter dan genezen

Regelmatig onderhoud aan de velgen verlengt de levensduur van de velg en zorgt ervoor dat je problemen tijdig opmerkt. Moet de velg vervangen worden, stel dit dan niet te lang uit: naast oncomfortabel rijden zorgt dit er ook voor dat de banden en ophanging van de auto onnodig slijten waardoor de kosten alleen maar veel hoger oplopen.

Geef een reactie

Sluit Menu